• 465
  • 466
  • 467
  • 468
  ijsselmeer1999_1

 

 

Rondje IJsselmeer

Van vr 31/05 t/m za 08/06 hebben de volgende schepen een ronde gemaakt langs een zestal reddingstations aan het IJsselmeer, Markermeer en Randmeren: Prins Hendrik, Knokkels, Arthur, President Steyn, K.F.Sluys, Hilda en Highlander. Dit om wat extra promotie te maken voor de KNRM c.q. donateurswerving en om de aangedane stations wat extra aandacht te geven. Dit verslag is opgetekend vanaf de Arthur. De Arthur is 27/05 uit zijn thuishaven Oostmahorn vertrokken, via Dokkum-Franeker lagen wij 30/05 in Makkum. Om 09:00 uur vertrokken uit Makkum, windkracht 5-6 uit het NW, schuin op de kont dus dat ging prima.

Ligplek in Medemblik

In Medenblik lagen de Knokkels en President Steyn al voor de kant. Gelijk na het afmeren gesproken met een journalist van het Noordhollands Dagblad. Het artikel met foto stond de volgende dag in de krant. Zie hieronder uit het logboek van de reddingboot ”Bernardine” van Medemblik.

logboek1logboek2logboek3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za 01/06 Medemblik-Enkhuizen, wind 5-6 NW, temperatuur 15-16°C. Om 16:00 uur los van de wal na een rustige dag met weinig bezoekers, weer koud en guur. Nog in de haven hoorden we dat de K.F. Sluys technische problemen had. Eerst buiten liggen wachten maar toch maar richting Enkhuizen. Dwarse wind dus flink liggen rollen. De K.F. Sluys is gerepareerd door een monteur van de KNRM. Na een woelige tocht afgemeerd om 18:00 uur in de Compagnieshaven van Enkhuizen met de kop in de wind en de kont tegen de kade.

Zo 02/06 Enkhuizen, temperatuur 18-20°C. Uit de wind en in de zon was het prima uit te houden. Een van de beste dagen tot nu toe.

De K.F.Sluys weer in zijn oude thuishaven

De K.F.Sluys weer in zijn oude thuishaven

Jan Heuff en Ben Nauta in gesprek met mevr. Lub, weduwe van de heer D. Lub, laatste schipper van de K.F. Sluys

Jan Heuff en Ben Nauta in gesprek met mevr. Lub, weduwe van de heer D. Lub, laatste schipper van de K.F. Sluys

Flyingfocus zet de schepen op de foto

Flyingfocus zet de schepen op de foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De President Steyn is vanmorgen om 05:45 uur vertrokken naar huis (Kampen). Om 08:30 uur belde Leen dat hij op de IJssel zat, dus zowat thuis. Leen en Riet gaan vrijdag met vakantie. Om 16:00 uur palaver in het boothuis, waar we gezellig met de bemanning van Enkhuizen van een hapje en een drankje hebben genoten. Ma 03/06 Enkhuizen-Lelystad, temperatuur 17-18°C, bewolkt, wind 4-5 NW. Om 09:00 uur los van de wal, halverwege Lelystad moesten alle schepen naast elkaar omdat er foto’s zouden worden gemaakt vanuit een vliegtuig (flying focus). Om het wat spectaculairder te maken allemaal even omdraaien en tegen de wind in varen om een flinke snor voor der kop te hebben.
Bataviahaven

In Lelystad hartelijk ontvangen nadat we al tegemoet waren gevaren door reddingboot i.o. van Lelystad. Koffie gedronken op de Bounty nadat we op de steiger al met de bemanning van Lelystad hebben kennis gemaakt. ‘s Avonds nog even een rondje langs de Bataviawerf gelopen. De Batavia zijn ze aan het restaureren en de Zeven Provinciën ligt er nog net zo bij als een paar jaar geleden, met dit verschil dat nu de spiegel er op staat. Schiet niet op.

Di 04/06 Lelystad-Huizen, temperatuur 20-22°C. De temperatuur stijgt langzaam en daar worden we helemaal blij van. Eén van de langste afstanden van deze rondreis, ± 23 mijl. Even voor Huizen werden we verwelkomd door de twee reddingboten van Huizen en vier zeilende Botters. Alle schepen konden langs de kade afmeren, achter in de Gemeentehaven. Verwelkomd in het royale boothuis waar we ook kunnen douchen. Na 16:00 uur veel belangstelling van de lokale bevolking. Onze komst heeft in alle regionale krantjes gestaan. ‘s Avonds na 21:00 uur nog even een afzakkertje in het boothuis.

Wo 05/06 Huizen-Elburg, 30 mijl. Om 09:00 vertrokken uit Huizen, rustig weer met de K.F.Sluys als tempobepaler voorop over de randmeren. Bij Nijkerk vlot geschut en om 14:30 uur afgemeerd aan de kade midden in de Botterhaven. Een domper was wel dat we hier havengeld moeten betalen van 220 euro voor twee nachten. Om 17:00 uur heeft Ben Huisman ons uitgenodigd in en op de Botterwerf. Na dit bezoek een afzakkertje bij Ben thuis en daarna met zijn allen naar de Chinees Nua Hua.

Bataviahaven

Bataviahaven

Bemanning in Lelystad op de Bounty. Staand van links naar rechts: Marten Tienstra, Jelmer Heuff, Herman de Wijn, Gerda Tienstra, Janny de Jong, Ynse de Jong, Klaas Sinnema, Harm Fortgens, Klaas Hofker. Zittend van links naar rechts: Ger Zwarts, Jan Heuff, Jaap Hofker.

Bemanning in Lelystad op de Bounty. Staand van links naar rechts: Marten Tienstra, Jelmer Heuff, Herman de Wijn, Gerda Tienstra, Janny de Jong, Ynse de Jong, Klaas Sinnema, Harm Fortgens, Klaas Hofker. Zittend van links naar rechts: Ger Zwarts, Jan Heuff, Jaap Hofker.

Een geweldige binnenkomst in Huizen: 4 botters en twee reddingboten die ons begroeten

Een geweldige binnenkomst in Huizen: 4 botters en twee reddingboten die ons begroeten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do 06/06 Elburg, rustdag, temperatuur 22-25°C. Dit weer van de laatste dagen doet ons helemaal goed, de temperatuur blijft langzaam stijgen. Dirk en Joke Visser zijn vanaf Medemblik met ons meegereisd met hun camper. Bij alle havens die we tot nu toe hebben aangedaan stonden ze aan de kant ons op te wachten. Vanmorgen zijn ze weer vertrokken naar Friesland. Sietske van Klaas is gisteravond weer bij Klaas aan boord gekomen, die heeft 11 dagen met een reisgezelschap door Israël gereisd. Op onze vraag aan Klaas of hij dat wel vertrouwt dat Sietske alleen naar Israël gaat, antwoord hij dat Sietske bomvrij is en wij ons daarom niet ongerust hoeven te maken. Even achter op dek gaat het wel, maar na 30 à 45 minuten moet je toch uit de zon, dan wordt het te warm. In de kajuit alles open dan is het binnen prima uit te houden.

Vr 07/06 Elburg-Urk, temperatuur 20-22°C, wind N 4. Om 07:30 uur is de Prins Hendrik vertrokken richting Den Helder, die hebben zaterdag nog een klusje. Om 09:00 uur vertrokken uit Elburg richting Urk, na de Roggebotsluis is de Hilda vooruitgegaan richting Ameland, dus wij gaan met nog vier boten naar Urk. In de haven werden we opgevangen door de havenmeester en kregen een plaatsje in het historisch gedeelte van de haven vlakbij de oude helling van Koffeman. De helling heeft drie sleeën en ook uitstekend geschikt voor onze boten. Er wordt een speciaal prijsje voor ons berekend ± 25 euro/m. Het werk moet je zelf doen, gebruik van de machines is toegestaan. We zullen het voorleggen in de jaarvergadering. ‘s Avonds met de hele ploeg op de kade nog even een afscheidsdronk genomen. Het was te koud om lang buiten te zitten dus iedereen stapte alweer op tijd op. Ben, Ann en Henk Smit (ex schipper Urk) en zijn vrouw hebben nog even bij ons in de kajuit zitten opwarmen.

Mooie plaatjes in Elburg

Mooie plaatjes in Elburg

Elburg

De laatste avond in Urk voordat morgen ieder zijn weg weer gaat

De laatste avond in Urk voordat morgen ieder zijn weg weer gaat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za 09/06 Urk-Lelystad, temperatuur 20°C, wind NO 4. Om 06:00 uur is de K.F. Sluys vertrokken richting Terschelling, om 07:30 uur de Knokkels en om 09:30 uur heeft de Higlander de trossen losgegooid. Ik heb nog wat boodschappen gedaan en zijn daarna ook vertrokken richting De Block van Kuffler maar zijn niet verder gekomen dan de Bataviahaven in Lelystad.

Zo 09/06 Lelystad-Block van Kuffler, temperatuur 18-20°C, wind NO 4-5. Toen wij in Huizen lagen moest de reddingboot uit voor een in zinkende toestand verkerende Deense kotter. De kotter (hout) heeft jaren in Enkhuizen gelegen en ze waren daar blij dat ze hem kwijt waren. Een Duits stel is de nieuwe eigenaar. Tussen Enkhuizen en Lelystad kwamen ze in moeilijkheden. Het schip is drijvend gehouden door pompen over te zetten en zeildoeken langs de romp te spannen. Het schip lag langs de pleziervaartsteiger waar trouwens nu ook 4 binnenvaartschepen liggen die vorig jaar aan de binnenkant van de sluis lagen. Daar moesten ze weg. Op de kotter was de nieuwe eigenaar druk bezig met breeuwhennep en purschuim om het schip drijvend te houden. Regelmatig hoorden we de generator op dek lopen voor de lenspomp en zagen dan ook een flinke straal water naar buiten gaan. Tegen een uur of zes zijn ze in de auto gestapt en weggegaan, wij denken naar huis!

Ma 10/06 Blok van Kuffler, temperatuur 18-20°C, wind N 3-4. Vanmorgen bij het opstaan naar buiten kijkend zag ik dat de kotter afgezonken was en alleen met zijn achterschip nog boven water uitstak. Diverse instanties zijn langs geweest, foto’s gemaakt, getelefoneerd. Met iemand staan praten die zegt we moeten er maar gauw een rok om heen leggen voordat we olie in het water krijgen! Was nog niet gebeurd toen wij de volgende morgen vertrokken richting Amsterdam. Ynse de Jong

Deense oude glorie

Deense oude glorie

Deense vergane glorie

Deense vergane glorie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deelnemende bemanning:

Prins Hendrik
:
Herman de Wijn, Ger Zwart, Harm Fortgers, Gerrit Hop, Rienie Heemskerk
Higlander
:
Klaas en Sytske Sinnema
K.F. Sluys
:
Jan Heuff, Jelmer Heuff
Knokkels
:
Marten en Gerda Tienstra
Hilda
:
Klaas en Jaap Hofker
President Steyn
:
Leen den Houter
Arthur
:
Ynse en Janny de Jong