Technische gegevens:

Bootnaam: Secretaris Schumacher
Eigen website: www.museumreddingboot.weebly.com
Klasse:
Bouwjaar: 1900
Opdrachtgever: Z.H.M.R.S.
Werf: Slof, Amsterdam
Afmetingen: loa 8,50 / boa 2,50 / d:0,30
Waterverplaatsing: 1,45 Ton
Huidige motor(en): 10 roeiers
Originele motor(en): 10 roeiers
Snelheid:

In dienst tot: 1943
Stations: Ter Heyde
Huidige eigenaar: St. Behoud oudste Motorreddingsboot – Terschelling
MMSI:
Call sign:
Huidige ligplaats: Terschelling

schumacher paarden_kl

Historie:

De Secretaris Schumacher is een van de vele diagonaal gebouwde dubbelwandige teakhouten reddingsloepen, die rond 1900 voor zowel de Noord als de Zuid werden gebouwd. De boot is vernoemd naar bestuurslid mr. J. G. Schumacher.

 

Onder de schippers Arie Tuk, diens zoon Phillipus en Magchiel Storm werden 75 man gered. In de oorlog werd het station Ter Heyde opgeheven en zijn boot en boothuis verkocht.

Secretaris Schumacher
Secretaris Schumacher
Secretaris Schumacher
Secretaris Schumacher

 

schumacher als jacht

 

Nog tijdens de oorlog is de Schumacher tot zeiljacht verbouwd. In 2006 werd de stichting op Terschelling eigenaar van de Secretaris Schumacher en na algehele restauratie in 2007 is ze, weer in originele staat, opnieuw in gebruik gesteld.

 

Demonstraties:

Na constructie van een replica-bootwagen, wordt de boot nu regelmatig door vijf span Friese paarden te water gelaten. De zomerdemonstraties van deze paardenroeireddingboot trekken jaarlijks duizenden bezoekers.

schumacher_transport_kl

Secretaris Schumacher
Secretaris Schumacher
Secretaris Schumacher
Secretaris Schumacher

schumacher strand met publiek_kl

YouTube filmpjes