Technische gegevens:

Bootnaam: President van Heel
Eigen website:
Type:  City of Glascow
Bouwjaar: 1893
Opdrachtgever: K.N.Z.H.R.M. de Zuid
Werf: Thorncraft Thames London
Afmetingen: loa 17 / boa 4,80 / d:1,30
Waterverplaatsing: 34 Ton
Huidige motor(en): Daf 475, 80 pk, genr, yanmar 6 kva
Originele motor(en): Stoommachine met centrifugaal pomp en stuurkleppen
Snelheid: Max. 8 knp. Kruissnelheid 6,5 knp

Reddingboot President van Heel
In dienst tot: 1946 Standby tot 1950
Stations: Berghaven Hoek v. Holland
Huidige eigenaar: Rene Reijinga
MMSI: 244780944
Call sign: PH 1951
Huidige ligplaats: Jachthaven de Koenen A’dam De Nieuwemeer

President van Heel

 

Reddingboot President van Heel

 

Reddingboot President van Heel

Historie:

Het schip is gebouwd in 1893 bij Thorncraft thames London.(type: City
of Glascow)  Het betreft een gegalvaniseerde reddingsboot met een stoommachine van 125 pk. met een horizontale centrifugaalpomp die een krachtige water straal via kleppen en buizen stelsel voor de voortstuwing zorgt. (de huidige reddingsboten worden  voortbewogen door waterjets, eigenlijk hetzelfde principe).

 

Een schip met schroef was in 1893 geen optie voor een reddingsboot, gezien het feit er bij een averij meestal veel touw zeil en mast overboord bevond. Tevens kon men met deze krachtige pomp altijd het eigen schip drijvende houden.

 

In 1895 werd het schip gestationeerd in de berghaven van Hoek van Holland. Het was betrokken bij vele reddingen en scheepsrampen, zoals de ramp met de Harwich ferry boot de Berlin in 1907 en de ramp met de Soerakarta en de stoomsleper de Schelde in 1925.

 

In 1921 is het schip omgeslagen bij een reddingsactie. Er zijn toen 6 van de 7 bemanningsleden verdronken. Het schip is toen uiteindelijk op zijn kop op de noorderpier terecht gekomen. Op de pier liep een onderhoudsspoor, via dit spoor is het afgevoerd naar een scheepswerf waar het is hersteld.

 

De stoommachine was geen succes in de reddingsboten, het zusterschip de Prins der Nederlanden is ook omgeslagen, waarbij 9 mensen zijn verdronken. De machines en ketel in de schepen zorgden voor een slecht gewichtsstabiliteit, De President van Heel is toen uitgerust met een petroleum motor van 80 pk met schroef. Het heeft toen nog dienst gedaan tot 1930. Ook daarna nog als reserve boot.

 

Verder heeft het nog als vissersboot, rondvaartboot en sportvisser gevaren. In de jaren 80 is het schip omgebouwd tot pleziervaartuig, daarbij is  het karakteristieke sloepmodel gelukkig behouden gebleven, echter natuurlijk ver van origineel. Het was natuurlijk een open kuip boot.

Reddingboot President van Heel
Reddingboot President van Heel
Reddingboot President van Heel
Reddingboot President van Heel
Reddingboot President van Heel
Reddingboot President van Heel