Technische gegevens:

Bootnaam: Arthur
Eigen website:
Klasse: Arthur
Bouwjaar: 1940
Opdrachtgever: N.Z.H.R.M.
Werf: Nicolaas Witsen & Vis Alkmaar
Afmetingen: loa 14,98 / boa 3,60 / d:1,45
Waterverplaatsing: 30 Ton
Huidige motor(en): 2x Kromhout LSK 40
Originele motor(en): 2x Kromhout LSK 40
Snelheid: 7 knopen

Reddingboot Arthur
In dienst tot: 1976
Stations: Scheveningen-Hindeloopen
Huidige eigenaar: Y.C. de Jong
MMSI: 244010383
Call sign: PG 5924
Huidige ligplaats: Oostmahorn

Reddingboot Arthur
De in augustus 1940 gereedgekomen mrb. Arthur, geschonken door mejuffrouw L. Maarschalk en genoemd naar haar dierbaar hondje, werd gebouwd op de werf van Nicolaas Witsen & Vis in Alkmaar.   Het was een zusterboot van de twee jaar later gebouwde mrb. Twente.

 

Reddingboot Arthur

 

 

De Arthur heeft een lengte van 14,98 m een breedte van 3,60 en een diepgang van 1,10 m. Daarbij had ze een waterverplaatsing van 25 ton. Aan de 16 mm dikke kielplaat was een gietijzeren ballastkiel met een gewicht van 1300 kg bevestigd. Twee 4-cilinder Kromhout Gardner dieselmotoren van elk 40 pk gaven haar een maximum snelheid van 8 mijl per uur.

Reddingboot Arthur

Ze werd in Scheveningen gestationeerd om de naar Engeland overgestoken Zeemanshoop te vervangen. Tot 1957 bleef de Arthur in Scheveningen en daarna ging ze tijdelijk naar IJmuiden en Terschelling. Vervolgens lag de boot weer tot 1959 in haar eerste thuishaven om tenslotte in Hindeloopen gestationeerd te worden.

 

De Arthur heeft voor de visserij veel betekend. Vanuit Scheveningen werden 92 tochten gemaakt ten behoeve van vissersvaartuigen. Ondanks het feit dat de boot 15 jaar jonger was dan de Zeemanshoop, heeft zij aanzienlijk meer tochten gemaakt en geredden aan land gebracht. Oefentochten niet meegerekend, voer zij 345 maal uit en werden 487 mensen gered! Met name op het station Hindeloopen heeft zij zich zeer verdienstelijk gemaakt. Honderden watersporters zullen haar in dankbaarheid gedenken. S. Zeeman

Reddingboot Arthur
Reddingboot Arthur
Reddingboot Arthur