Technische gegevens:

Bootnaam: Carlot
Eigen website:  www.reddingbootcarlot.nl
Klasse: Carlot klasse
Bouwjaar: 1960
Opdrachtgever: K.N.Z.H.R.M.
Werf: Fa. H. Schouten Muiden
Afmetingen: loa 20,37 / boa 4,15 / d:1,40
Waterverplaatsing: 53 Ton
Huidige motor(en): 2×8 cil. 140 pk. Kromhout 8-TS.117
Originele motor(en): 2×8 cil. 140 pk. Kromhout 8-TS.117
Snelheid: 10,6 knopen

In dienst tot: 2000
Stations: Terschelling
Huidige eigenaar: Stichting Carlot
MMSI:
Call sign: voorheen PDIN
Huidige ligplaats: Terneuzen

 

Historie:

 

De mrb Carlot werd gebouwd op de werf v/h H. Schouten N.V. te Muiden. Zij werd bekostigd uit de nalatenschap van mejuffrouw C. M. J. Meyer, die bij testament had bepaald, dat aan de boot de naam Carlot zou worden gegeven.

     

     

     

    De Carlot en haar zusterschepen:

    De Carlot, en haar zusterschepen de Bernard van Leer (1965), de Gebroeders Luden (1965), de Johanna Louisa (1968) en de Suzanna (1968) zijn van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.

     

    Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.

     

    Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.

     

    Zelfrichtend vermogen.

    Deze boten waren oorspronkelijk alleen voorzien van dichte stuurhuizen. Alle vóór de Carlot gebouwde motorreddingboten hadden minstens één open stuurstand. Weliswaar hebben deze het voordeel, dat de schipper een onbelemmerd uitzicht heeft, doch het nadeel is dat de bemanning slechts gedeeltelijk beschut staat, hetgeen op lange tochten extra veel eist van hun uithoudingsvermogen.

     

    Dank zij het dichte stuurhuis wordt het zelfrichtend vermogen nog eens extra vergroot. Zijn namelijk alle deuren in dit stuurhuis gesloten dan vormt de “luchtbel” in het stuurhuis een zo grote opdrijvende kracht dat de boot eigenlijk niet meer kan omslaan. Bij de kantelproef met gesloten deuren richtte de boot zich onmiddellijk en was na 6 seconden weer in haar normale stand. Bij open deuren duurde het ± 50 seconden alvorens de boot zichzelf had gericht.

     

     

    De boten van het type Carlot zijn door middel van 6 waterdichte schotten, 16 luchtkisten en 5 bodemtanks in 28 waterdichte afdelingen verdeeld. De stuurinrichting bestaat uit een door een telemotor bediende elektrisch-hydraulische stuurmachine, met mogelijkheid tot hand-sturen.

    In het bovenstuurhuis zijn speciaal geconstrueerde slingerruiten aangebracht, alsmede een echolood, de afstandbediening voor de radiotelefonie-toestellen, de intercom naar het onderstuurhuis en een magnetisch kompas.

    In het onderstuurhuis bevinden zich de radiotelefonie-toestellen, een automatische radio-richtingzoeker met vast kruisraam in de mast en de radarinstallatie, waarvan de antenne op het dak van het bovenstuurhuis is geplaatst. Vanaf 1976 zijn de boten van het type Carlot voorzien van een ‘flying bridge’, een kleine open stuurstand om een beter zicht rondom te hebben.

    In haar 39 dienstjaren maakte de Carlot 579 reddingstochten. Daarbij werden 799 mensen, negen katten, een hond en een duif gered.

     

    Levensloop:

    • 28-11-1960: Doop en ingebruikname Carlot op Terschelling,
    • september 2000: uit actieve dienst op Terschelling
    • 2001: gekocht door Stichting Carlot, ligplaats Elburg,
september 2014:

    Door het nieuwe bestuur van de Stichting is in september 2014 de Carlot verplaatst naar de nieuwe ligplaats in de voormalige veerhaven in Terneuzen..

    YouTube filmpjes