Technische gegevens:

Bootnaam: Johan de Witt
Eigen website: www.reddingsmuseum.nl
Klasse: ‘President Steyn’- klasse
Bouwjaar: 1941
Opdrachtgever: De ‘Noord’
Werf: Nicolaas Witsen en Vis, Alkmaar
Afmetingen: loa 9,50 / boa 2,90 / d:0,45
Waterverplaatsing: 4,25 ton
Huidige motor(en): 2008, Beta Marine
Originele motor(en): 4 cil. Hercules-diesel D.O.O.C., daarna Ford Ebro
Snelheid: 7,25 knopen

In dienst tot: 1960
Stations: Hindeloopen (1941-1942), Schiermonnikoog (1942-1956), Nijkerk, Vlieland en Scheveningen
Huidige eigenaar: Nationaal Reddingsmuseum Dorus Rijkers
MMSI:
Call sign: PC9200
Huidige ligplaats: Den Helder

 

Reddingboot Johan de Witt

 

De Johan de Witt is een motorstrandreddingboot die gebouwd is in 1941. Hij was de derde uit de nieuwe serie boten die de N.Z.H.R.M.  ging bouwen. Ze wilden nieuwe, lichtere stalen motorstrandreddingboten.
De Johan de Witt was een geschenk aan de N.Z.H.R.M. van de Amsterdamse Levensverzekeringsmaatschappij Amstleven via de opbrengst van het  Amstleven Schepenboek (1939). De Verzekeringsmaatschappij kennen we tegenwoordig als Aegon. De boot is vernoemd naar  de raadspensionaris en wiskundige,  Johan de Witt (17e eeuw) die o.a. de tabel voor de premie voor levensverzekeringen heeft opgesteld.


 

Vanaf 1941 tot 1960 heeft de Johan de Witt 30 reddingtochten gemaakt en 19 personen gered , dit allemaal vanaf Schiermonnikoog en Scheveningen.
In 1998 redde een comité de reddingboot van de sloop. Na vele omzwervingen trof men de reddingboot aan als een verwaarloosd pleziervaartuig. Vrijwilligers hebben de boot gerestaureerd en gerepareerd en haar in oorspronkelijke staat hersteld. Vanaf 2006 is de reddingboot te bewonderen bij het Nationaal Reddingmuseum en vaart zij de dagelijkse rondvaarten in de binnenhaven. Ze wordt door de vrijwilligers onderhouden.

Reddingboot Johan de Witt
Reddingboot Johan de Witt
Reddingboot Johan de Witt
Reddingboot Johan de Witt
Reddingboot Johan de Witt