Technische gegevens:

Bootnaam: Javazee
Eigen website: www.reddingsmuseum.nl
Klasse: ‘Koningin Juliana’- klasse
Bouwjaar: 1967
Opdrachtgever: De ‘Zuid’
Werf: N.V. Scheepswerf & Machinefabriek De merwede Hardinxveld
Afmetingen: loa 21,05 / boa 4,64 / d:1,50
Waterverplaatsing: 54,4 ton
Huidige motor(en): 2x 6 cil. GM diesel type V71
Originele motor(en): 2x 6 cil. GM diesel type V71
Snelheid: 10,75 knopen

In dienst tot: 2006
Stations: Breskens (1967-1990), Hoek v. Holland (1991-1998)
Huidige eigenaar: KNRM
MMSI: 24488100
Call sign: PFCJ/PA3296
Huidige ligplaats: Den Helder

 

De bouw van de boot werd mogelijk gemaakt door de bijdrage van het personeel van de Koninklijke Marine. De Slag in de Javazee, die 25 jaar voor de indienststelling van de reddingboot plaatsvond (27 februari 1942), stond symbool voor de inzamelingsactie ter nagedachtenis aan “alle marinemannen die gedurende en na de Tweede Wereldoorlog, waar ook ter wereld, bij de vervulling van hun plicht hun leven verloren.”

 

De Javazee lag van 1967 tot 1991 te Breskens bij het station van de K.Z.H.M.R.S. Daarna werd ze overgeplaatst naar Station Hoek van Holland. De Javazee heeft in haar operationele periode meer dan vijfhonderd reddingsacties verricht, waaronder tientallen onder extreem zware omstandigheden. Daarbij viel op dat deze boot, door haar stationering in Breskens aan de Westerschelde (aanlooproute naar de haven van Antwerpen) en in Hoek van Holland aan de Nieuwe Waterweg (aanloophaven van Rotterdam) verhoudingsgewijs vaak voor grote zeeschepen in actie is gekomen.
Sinds 2006 ligt de Javazee bij het Nationaal Reddingmuseum. Ze wordt onderhouden door de vrijwilligers van het Nationaal Reddingmuseum.

Reddingboot Javazee
Reddingboot Javazee
Reddingboot Javazee
Op 25 augustus 1977 haalde de Javazee 28 opvarenden van het in brand geraakte Griekse schip ‘Attican Unity’ in de Wielingen. In 1987 was de Javazee betrokken bij de hulpverlening aan de gekapseisde veerboot ‘Herald of Free Entreprise’ bij Zeebrugge.

YouTube filmpjes