Historie:
Motorreddingsboot Hilda werd gebouwd op scheepswerf Niestern te Delfzijl in 1922 en vervaardigd van S.M. vloeistaal en genoemd naar de vrouw van NZHRM-secretaris H. de Booy. Tijdens haar actieve dienst als reddingsboot is ze 411 keer uitgevaren en zijn er 540 mensen gered.
- In 1929 werd de boot met 1.30 m verlengd en werd de rubber fender van 15 cm rondom aangebracht. Tot 1930 was de Hilda in dienst rond Schiermonnikoog met schipper Mees Toxopeus.
- Vanaf 1930 op station Lemmer tot 1975.
- In 1975 uit aktieve dienst en is de Hilda omgebouwd tot zeiljacht.
- In 2008 in deplorabele staat aangetroffen door dhr. K. Hofker bij S.R.F in Harlingen omgebouwd tot plezierjacht. Met de Hilda zijn sindsdien reizen gemaakt over Europese binnen- en kustwateren.
Technische gegevens:
Bouwjaar: |
1922 ex N.Z.H.R.M. |
Afmetingen: |
14.20 m later 15.50 m, breedte 4.25 m, diepgang 1.20 m. |
Waterverplaatsing: |
27 ton, 15 waterdichte afdelingen. |
Eerste motor: |
Een 3 cilinder Brons ruwoliemotor, van 48 pk, max snelheid 8 knopen. |
Huidige motor: |
Mitsubishi 6D14, een 6 cilinder van 130 pk. Bouwjaar 2002. |
Materiaal romp: |
Cortenstaal |
Materiaal dek: |
Cortenstaal |
Materiaal opbouw: |
Cortenstaal |
Besturing: |
Hydraulisch |
Doorvaarthoogte: |
6.90/2.95 meter |
Roer: |
1 maal |
Ankerlier: |
ja, hydraulisch |
Boegschroef: |
ja, hydraulisch |
Dieseltank inhoud: |
1500 liter |
Watertank inhoud: |
1000 liter |
Koeling: |
Intern |
Keerkoppeling: |
Mechanisch |
Schroef: |
4 blads diameter 60 cm |
Elektra spanning: |
12V/24V/220volt |
Accu’s: |
Start 2x 120 Ah. servive: 4x 220Ah |
Acculader/ Omvormer: |
Mastervolt combi 24/1800-35 |
Roepnaam |
PC 3269 |
MMSI: |
24460415 |